30.7.10

Teh hijau

Aku tengah belajar2 ni minum teh hijau. Untuk 1st trial, Didi bagi aku rasa teh hijau dia dulu. Product dari Tupperware. Sebab dia cakap bagus. Masa tu pulak aku tak sihat, sakit tekak, selesema dan bersin2 tak berhenti. Didi cakap bagus sebab teh hijau ni anti-oksidan. Aku kalau orang nak bagi free soh try, mesti lah ok jek kan..hehe


Gambar dari sini

Aku dah try buat tadi. Letak air panas jek. Takyah campur gula pun. Ok lah rasa nya. Takdelah tak sedap pun. Aku ingatkan tak sedap:P Yang magiknya, habis minum satu mug, selesema aku pun dah berkurang. Hai..ni tanda2 aku kena selalu minum ke teh hijau. Kalau dah nak minum tu, kena lah beli sendiri kan. Takkan nak mintak Didi lagi..heh

Aku google2 lah khasiat teh hijau ni. Oh, memang bagus dan patut minum. Antaranya:

¨ Sebagai antioksidan yang menetralkan radikal bebas

¨ Bermanfaat terhadap penyakit kardiovaskular & Mencegah penyakit jantung

¨ Menurunkan kolesterol dalam darah.

¨ Merangsang penurunan berat badan.

¨ Mencegah pengembangan bakteria Helicobacter pylori penyebab sakit perut,
mendukung pertumbuhan mikroflora di usus dan mengatasi diare.

¨ Melindungi fungsi ginjal dengan menekan efek peracunan uremik

¨ Mencegah pelubangan gigi dan penyakit gusi.

¨ Menghilangkan bau mulut (deodorisasi ).

¨ Memperlambat proses terjadinya katarak .

¨ Menunjukkan sifat anti-virus dan anti-mikroba.

¨ Mempunyai sifat "chemoprevention" (mencegah kerusakan sel melalui proses
kimiawi).

¨ Melindungi kulit dari sinar ultraviolet.

¨ Menghambat kerusakan paru-paru akibat tembakau.

¨ Melindungi hati

¨ Memberi perlindungan terhadap pankreatitis akut.

¨ Menjaga esofagus tetap sehat.

¨ Melindungi lapisan lambung.

¨ Mencegah tumbuhnya tumor prostat dan payudara

¨ Melindungi daya ingat

¨ Pembuat awet muda


Sumber dari website ni.

Yang part awet muda tu yang syok tuh. Kena minum selalu ni. Biar muka jadi macam baru 17 tahun..hikhik. Kan belajar banyak stress. Mesti muka pun cepat tua kan. Jom try kawan2!




No comments:

Post a Comment