12.8.11

40 kegunaan 'baking soda'

Hari ni aku kerja rileks sikit. Semua kerja dah siap. Yang pending pun dah pass kat orang lain sebab seminggu aku tak masuk ofis pasni. Tengah bosan2 tuh, aku google apa ntah, klik sana klik sini tetiba masuk kat website ni. Menarik, terus tekun baca macam buat kerja:p

Aku yakin semua pun mesti tahu lah 'baking soda' ni apa kan. Banyak jual, letak kat kek, cucur, kuih etc. Tapi paling aku suka makanan yang letak 'baking soda' ni cekodok pisang yang bulat gebu tuh. Tiap2 kali singgah beli sarapan sebelum masuk ofis, mesti cari kuih ni dulu. Kalau takde, cari donut lak..takde gak beli la kuih lain yang berkenan. Sedap woh..

Kiranya aku tahu 'baking soda' untuk letak kat makanan jek lah kan?! Sebenarnya silap besar sebab baaannnnnyaaaakkkkk lagi kegunaan benda ni. Aku baca sambil tertanya2 betul ke?? Lepas ni boleh cuba..hihi


Ni antara kegunaan yang aku berkenan la eh. Yang lain2 boleh baca kat website sebenar (^.^)

1) buat ubat gigi: baking soda + 3% hidrogen peroksida leh jadi ubat gigi alternative. Ubat gigi tanpa florida eh. Takpun berus gigi kita tuh, lepas letak ubat gigi, letak sikit baking soda untuk kesegaran yang lagi best

2) Skrub badan dan muka: 3 bahagian baking soda campur 1 bahagian air. Skrub lah badan/muka dengan lembut. Dijamin selamat guna tiap2 hari





Gambar dari blog mrsfaizor . Beliau guna mask dari baking soda untuk hilangkan parut jerawat di muka. Cara ni berkesan untuk beliau.

Apa kata kita try??


3) Deodoran: Manalah tau kan deodoran habis ke, tertinggal kat kampung tak sempat nak beli lain ke. Boleh lah buat macam ni. Agak2 terdesak leh jek letak baking soda ni kat underarm. Boleh pergi kerja/sekolah dengan yakin. Takdelah risau bau tak best kuar dari badan..hehe

4) Syampu: masa mandi, letak syampu atas tapak tangan pastu tabur sikit baking soda kat syampu tu. Bolehlah syampu macam biasa. Baking soda ni membantu membuang sisa-sisa kotoran yang tertinggal jadi rambut lagi bersih, senang diurus.

Eh, dah 4.30pm la. Nak balik kerja dah. Yang selebihnya baca sendiri eh..hehe
Suka hati jek aku ni kan. Maaf yek. Hari ni saya pergi kerja tumpang orang. Orang ajak balik kena lah balik kan:p

1 comment: